8TING 2022 / Diensten / Impactmeting

Impactmeting

Als gemeente, zorg of welzijnsorganisatie doe je er alles aan om inwoners te helpen. Natuurlijk houd je je hierbij aan de opgestelde budgetten en verzamel je data om verantwoording af te leggen. Het meten van impact of klanttevredenheid is doorgaan een 'moetje', terwijl het dat niet hoeft te zijn. Sterker nog, leren van impactmetingen of van klantreviews is één van de leukste dingen, want je bent bezig om je hulp aan de inwoner te verbeteren!


Wij adviseren om de impactmeting 'bottom up' in te richten. Dat wil zeggen dat de mensen die ervan moeten leren, de social workers, meedenken met het inrichten en uitvoeren van de metingen. Als zij hun dienstverlening herkennen in de vragen, de vragen aan 'hun' cliënten durven voor te leggen en oprecht benieuwd zijn naar uitkomsten, dan heb je een goede basis.


Het meten van de impact binnen jouw organisatie

1) welke effecten / impact zou de interventie in de kern maken?

2) kies de juiste vragenset bij de effecten / impact

3) pas de vragen aan, zodat het herkenbaar en begrijpelijk is voor jouw cliënten

4) richt een (online) vragenlijst in en start met meten

5) verzamel de respons in een dashboard

6) organiseer regelmatige feedbacksessies met de teams


Download hier het voorbeeld 'Impact meetbaar in zes stappen - voorbeeld Welzijn Lelystad' (pdf).

Wanneer je na de impactmeting tevreden bent met het resultaat en ons verder wil laten meedenken over data-analyse en visualisatie binnen jouw organisatie, denken we natuurlijk graag met je mee! Onder een voorbeeld van uitkomsten van een impactmeting bij Jongerenwerk, op basis van het instrument de 'Social Impactmeter'.


Voorbeeld van uitkomsten van de 'Social Impactmeter'

Neem contact met ons op

8ting

DATAGEDREVEN SOCIALE INNOVATIE

+31 (0)6 1475 7634 - info@8ting.nl

Moutlaan 20, 7523 MD Enschede

KvK 65103793