Modules Maatwerktraining Datagedreven Sociaal Werk
8ting biedt samen met Datogether de maatwerktraining Datagedreven Sociaal Werk. Onder vind je de beschrijving van de modules waarmee jij één team of werksoort datagedreven aan het werk krijgt! De training start bij deelname van zes organisaties.
- Ben jij werkzaam bij een welzijns-, zorg-, schuldhulpaanbieder of bij een afdelings sociaal domein van een gemeente?
- Is jouw organisatie toe aan de eerste of volgende stap met datagedreven werken?
Kom dan gauw in contact met ons en verken vrijblijvend met onze collega Anne Regelink de mogelijkheden. Anne neemt binnen twee werkdagen contact met je op.
Kernprogramma Datagedreven Sociaal Werk
Het programma is gericht op praktische toepassing. Het programma is modulair inzetbaar en aan te vullen met andere, niet vermelde modules, afhankelijk van de vraag of behoefte van jouw organisatie.
Uitgaande van onderstaand kernprogramma, werkt aan het eind van de training één team of werksoort van jouw organisatie datagedreven! En je hebt de kennis en kunde in huis om zelfstandig verder te gaan met datagedreven werken en de implementatie hiervan. De deelnemers krijgen aan het eind een certificaat van deelname.
We werken aan de hand van het data-volwassenheidsmodel van Datogether en het datamodel 'klantproces in data' van 8ting.
Het kernprogramma bestaat uit de volgende modules:
- Module 1: De databasis staat - missie & visie in data
- Module 2: Van output naar impact - kpi’s definiëren, impact meten
- Module 3: Data toegankelijkheid
- Module 4: Dashboards ontwikkelen
- Module 5: Leren van data
- Module 6: Rijk verantwoorden & communiceren met data
Module 1 – De databasis staat
Op dag 1 maken we kennis met elkaar en met het onderwerp datagedreven werken. De basis voor de training wordt gelegd. Je gaat aan de slag met het uitlijnen van je missie en visie. Aan de hand van het databedrevenheidsmodel bespreken we waar je staat en wat je verwachtingen zijn omtrent werken met data. Ook verkennen we de bedoeling van het werken met data aan de hand van het ‘klantproces in data’: leren versus verantwoorden, kpi’s versus targets, bierviltje versus dashboard, ideale versus realistische datapunten.
Onderwerpen
- Databrevenheid
- Het klantproces in data
- Missie, visie en succesbepalende factoren
Module 2 – Van output naar impact
Op dag 2 geven we nadere invulling aan het klantproces in data van jouw organisatie. We definiëren kpi’s en datapunten. Welke datapunten passen het beste (idealiter en realistisch) bij welke kpi’s? En hoe passen die in het klantproces in data? Dit werken we uit zodat duidelijk wordt welke data nodig is voor het ontwikkelen van dashboards.
Ook werken we deze dag het proces voor bottom-up impactmeting voor jouw organisatie uit, want impact is een belangrijk onderdeel bij datagedreven werken. Maar wat bedoelen we eigenlijk met output, outcome, resultaten, effecten en impact? En hoe draagt een impactmeting bij aan het meetbaar maken van het welzijnswerk?
Onderwerpen
- kpi’s definiëren in termen van ideale en realistische datapunten
- kpi’s en datapunten plotten op ‘het klantproces in data’
- Impactmeting bottom-up inrichten en uitvoeren
Module 3 – Data toegankelijkheid
We gaan op dag 3 letterlijk met onze handen aan de slag met data. Werken met data is alleen mogelijk als de data gebruikt kan worden. Oftewel: de data moet toegankelijk zijn. We staan stil bij de vragen ‘waar lopen we tegenaan als we met data aan de slag gaan?’ en ‘waar kunnen we rekening mee houden zodat we data makkelijker kunnen gebruiken of zelfs hergebruiken?’ Je leert waar je op moet letten als je data gebruikt en welke stappen je kunt zetten om data toegankelijker te maken binnen jouw organisatie.
Onderwerpen
- Wat is data eigenlijk? En wanneer is data bruikbaar voor analyse?
- Gebruik van data uit registratiesystemen
- Gebruik van datawarehouses en databases
- Persoonsgegevens, privacy & AVG: Waar moet je op letten?
- Databeheer & documentatie
Dag 4 – Dashboards ontwikkelen
Data is leuk, maar zonder de vertaalslag naar informatie en kennis kunnen we er nog niks mee. Om data te vertalen maken we gebruik van dashboards en data visualisatie. Op dag 4 gaan we hiermee aan de slag! Je maakt kennis met de verschillende typen visualisaties en technieken en tot slot bouw je je eigen dashboard op basis van de data uit de vorige modules.
Onderwerpen
- Waarom data visualiseren?
- Welke typen visualisaties zijn er?
- Hoe werk je met Power BI?
- Hoe houd je een visualisatie overzichtelijk?
- Hoe bouw je een goed dashboard op?
Dag 5 – Leren van data
Dag 5 staat in het teken van het daadwerkelijke datagedreven werken: leren en optimaliseren op basis van data. Je leert het dashboard te introduceren en wat er nodig is om tot verbeterde data en visualisaties te komen. Daarna begint het leren door middel van leervragen per stap in het klantproces in data. Hebben we de bewoner via de juiste kanalen bereikt tot en met was de uitstroom naar verwachting? Je nodigt uit om te komen tot ideeën ter verbetering van de dienstverlening.
Je leert om deze ideeën te vertalen naar ontwikkelplannen. Zodat er experimentjes uitgevoerd kunnen worden die binnen de cirkel van invloed van de uitvoering liggen. Deze ontwikkelplannen krijgen een plekje in de ‘ontwikkelmatrix’, waarmee iedereen overzicht houdt over de lopende ontwikkelingen en experimenten.
Onderwerpen
- Dashboards introduceren bij teams, datakwaliteit en visualisaties verbeteren
- Datagedreven werken: leren & optimaliseren met de uitvoering
- Bottom-up leren, ontwikkelmatrix
Dag 6 - Rijk verantwoorden en communiceren met data
Je kunt nu het effect van jullie werk aantonen. Fantastisch! Maar hoe overtuig je daarmee opdrachtgevers en partners? Je wilt beter naar buiten communiceren. Aantonen dat je werk het verschil maakt. En dat kun je onderbouwen met data. Op dag 6 leer je jouw data vertalen naar creatieve en effectieve manieren om jullie doelgroep te overtuigen.
Onderwerpen
- Welke rol data speelt in communicatie
- Data inzetten voor overtuigende communicatie
- Voorbeelden en oefeningen voor jouw (half)jaarrapportage
- Verantwoorden aan bestuur en opdrachtgever, partnership versus opdrachtnemer / opdrachtgever.
- Tellen en vertellen: Datagedreven communicatie naar extern / opdrachtgever
Terug naar de overzichtspagina Training Datagedreven Sociaal Werk
Meer informatie en aanmelden