Inwonerservaringen meten bij De Schoor
QR code
De Schoor is de welzijnsorganisatie van de gemeente Almere. In 2024 heeft 8ting hen geholpen om de inwonerervaringsmetingen te organiseren. De zes stappen zorgen ervoor dat de vragensets van de Social Impactmeter zo goed mogelijk aansluiten bij wat de professionals en vrijwilligers van de welzijnsdiensten zelf willen leren van de inwoners. We richten de vragenlijsten in op hun eigen (Microsoft)omgeving, zodat ze niet afhankelijk worden van een derde partij. We helpen bij het opstellen van de uitnodigingen, die via de professionals en vrijwilligers verspreid worden onder de inwoners. Een QR-code zorgt dat men gemakkelijk via mobiel de vragen kan invullen. Op papier is uiteraard ook mogelijk.
1.200 respondenten
We werken nauw samen met de interne projectleider, die naast de interne coördinatie tegelijk van ons de expertise en techniek leert. De Schoor verbaast ons met de enorme respons: binnen een periode van vier maanden wisten ze met vijftien vragenlijsten meer dan 1.200 respondenten te werven! Ruim voldoende om met de teams te leren via de 'feedback- en ontwikkelsessies'.
Zelf dashboards maken
Inmiddels is De Schoor zelfredzaam in het hele proces: van afstemmen met de key-users, het inrichten van de vragenlijsten, het bouwen van de dashboards tot en met het draaien van feedback- en ontwikkelsessies met de teams.
Resultaten delen met de gemeente
Met trots hebben ze de eerste resultaten halverwege het jaar 2024 kunnen delen met de gemeente, waarvoor ze veel complimenten kregen. Ze laten niet alleen mooie scores zien, maar ook hoe ze de feedback van bewoners hebben omgezet in verbeteringen.
"Het impact meten biedt ons wat we hoopten: een kans om te kijken wat voor effect inwoners van onze dienstverlening ervaren hebben op de belangrijkste thema's die spelen in de stad" - Jolanda Homans-Krimp, de Schoor
Meer weten over de zes stappen? Download hier de 'Impact meten in zes stappen - voorbeeld van Welzijn Lelystad' (pdf). Of neem gerust contact met ons op.